Rekruttering og planlægning
Konceptet er ret enkelt: Hver anden uge i fiskesæsonen mødes frivillige lystfiskere fra de lokale sportsforeninger med en gruppe unge for at fiske, snakke og spise sammen.
Som en del af konceptet er dette også et greb i at give flere nye medborgere med flygtningebaggrund forståelse for – og tilknytning til – den danske natur og til foreningslivet i almindelighed. Alt sammen ved at opleve dansk sportsfiskerkultur, som den former sig i hverdagen.
Først skal I finde deltagerne til fiskeskolen:
Som noget af det allerførste skal informationen sendes ud på Facebook og slås op på jeres forenings hjemmeside. Dernæst sendes en pressemeddelelse til den lokale presse. Se eksempel her.
Projektet har vist, at der er flere indgange til at finde deltagere:
Skoler: Da mange af foreningerne i forvejen er opsøgende over for skolerne, er dette en naturlig rekrutteringskanal. En god indgang kan være skolereformen, som giver mulighed for, at en naturtekniklærer kan bruge tid på f.eks. at tage ud at fiske. Det er med til at lagre fiskeinteressen. Erfaringen fra Odense er at man får mest ud af at tage direkte kontakt til en lærer – måske en, der fisker i forvejen. I Horsens brugte man den lokale skole som døråbner. Hør her, hvordan de gjorde i Horsens.
Kommuner: En anden rekrutteringskanal kan være kommunerne. Her findes der ofte gode kræfter til at hjælpe med at finde deltagerne.
Boligforeninger: En tredje indgang kan være boligforeninger. Foreningen AROS har kørt et forløb med Boligforeningen i Brabrand, som handlede om at få fædre til at fiske med deres sønner.